Felkészülés a képernyő használat mentes babafogadásra, szoptatásra

Várfalvi Marianna
védőnő, szülésznő, MVSZSZ elnök
DE ETK egyetemi oktató 

A képernyő használatról egyre több megközelítésben esik szó. a túl gyakori, hosszú ideig vagy napi több óráig tartó ilyen irányú elfoglaltság függően annak céljától és tartalmától jelentősen befolyásolja életminőségünket, napirendünket, idegrendszerünket, és nem kevéssé kapcsolatainkat. Mindez a gyermek és ifjú korosztályokban párosul azzal, hogy minden szempontból egy fejlődésben, érésben lévő életszakaszról van szó. Ezekről mintegy 40 szervezet és szakértői bevonásával a Bethesda Kórház irányításával létrejött egy konszenzus dokumentum, ami a szülőknek szeretne támpontot, ötleteket és érveket adni a képernyőhasználat mértékéről, tartalmáról, a szülők, felnőttek szerepéről, és további fontos szempontról, hogy az egyes korcsoportokban lévő gyermekeket milyen védelemben, támogatásban tudjuk részesíteni ezekben az érzékeny és a figyelem középpontjában lévő helyzetekben.

A Magyar Védőnők Szakmai Szövetsége is tagja azon szervezeteknek, akik részt vettek a Szakmai konszenzus a gyermekek és fiatalok képernyőidejének csökkentéséért című dokumentum megvitatásában, és kiegészítő javaslattal élt a célcsoport kiterjesztés tekintetében.

A primer prevenció szempontjából további fontos korosztály és élethelyzet a gyermekvárás időszakában lévő pár, család. Az ő kapcsolatuk a képernyőhasználathoz ugyan már kialakult, de a gyermekvárás hónapjaiban ezek a szokások még módosíthatók, és a környezet számára is elfogadhatóvá tehetők. A pár így közösen felkészülve, az itt ismertetett szempontokat és hatásokat figyelembe véve, azt akár védőnővel vagy más szakemberrel átbeszélve alakíthatják át szokásaikat, hogy az az érkező újszülött és felnövekvő csecsemő számára valóban képernyőmentes legyen.

Az emberi életnek ez a legérzékenyebb időszaka, a legnagyobb mértékű idegrendszeri és egyéb fejlődési folyamatokkal telik. Ebben a tanulási folyamatban mind a csecsemőt, mind a szülőket, mind pedig kettőjüket megzavarja, ha egy külső tényezőre, egy bármilyen típusú képernyőjelzés érkezik. Erre, ha nem akarják is, válaszreakciók születnek úgy, hogy akár nincsenek is tudatában, vagy nem is tulajdonítanak ennek jelentőséget.

A születés utáni időszak megismerése egyre nagyobb tudományos és szakmai figyelmet és publicitást kap. Ebben kiemelkedő szerepe van a korai kötődésnek, az aranyórának, a válaszkész szoptatásnak, a csecsemő gondozásának, a családi szocializációnak a témakörei.

A szakirodalmi ismeretek alátámasztják, hogy a képernyőmentesség betartása az első három évben meghatározó jelentőségű. A szülő számára ugyanakkor még kevés gyakorlatiasan megfogalmazott tájékoztató áll rendelkezésre. Ez az összeállítás segít abban, hogy a fontosabb helyzeteket, ismeretekkel és indokokkal alátámasztva tegye elfogadhatóvá és követendővé a szülők számára.

Mindezt a WHO által hagyományosan meghirdetett, minden év augusztus első hetében világszerte megszervezett Szoptatási Világnap alkalmából állítottuk össze, hogy már ennek jelentőségére is figyelemmel tudjanak lenni az édesanyákat, családokat támogató, segítő szakemberek, és maguk a szülők is.

A tájékoztató segít szemléletesen bemutatni miért fontos, hogy a baba ellátása, szoptatása közben a szülők teljes figyelmükkel jelen legyenek, a képernyőhasználatot teljes mértékben a babatartózkodási helyétől távol tartva.

  1. A várandós hónapokban az anya-magzat és anya-apa-magzat minőségi, egymással töltött idő képernyőmentes legyen (pl: közös séta, pihenés, babamozgás észlelés, beszélgetés a magzattal, a pár egymással töltött én ideje alatt).
  2. Szülésre felkészítő programon részvétel, személyes tudás, tapasztalás, kapcsolatok megszerzése. Az információk hitelességének ellenőrzése, elsősorban az ellátást nyújtó szakemberektől érdeklődjenek: védőnő, háziorvos, szülésznő, szülészorvos.
  3. Szülési tervben és a baba születés utáni családi életében megtervezni, és háziszabályokat alkotni a képernyőhasználat etikettjéről. Ezeket a családtagokkal, barátokkal is tudatni, hogy már a baba érkezése előtt fogadják el és tartsák be.
  4. A babával töltött idő és a baba jelenlétében az élet képernyőmentes legyen, és ez mindenkire vonatkozik, aki a babával van. A baba tartózkodási helyén ne legyen képernyőhasználat.
  5. Ha munkajellegű képernyő használatban, vagy magán ügyintézés, vagy fontos családi, egyéb kommunikációra van szükség, az édesanya vagy az édesapa, akkor lehetőség szerint menjen át egy másik helyiségbe. A passzív/másodlagos képernyő is kedvezőtlen hatással van a babára.
  6. Vakus fotózás, fotó, videó készítés is csak a szülőkkel egyeztetve történjen, képeket ne a közösségi felületeken cseréljék, adják tovább (főleg a mezítelen képeket ne terjesszenek!)
  7. Szülés alatti, utáni fotók ne törjék meg a meghitt perceket, élményeket, a korai kötődést, az aranyórát, a szoptatást.
  8. A megszületés után a babával töltött idő: a babaidő, a szoptatás, ápolás (pelenkázás, fürdetés, játék, babamasszázs, séta, amíg a baba ébren van...) képernyőmentes legyen a babával együtt lévők számára.
  9. A baba ellátása közben figyelemelterelés és a vélt jobb együttműködés érdekében ne kapjon telefont, mert ezek a helyzetek éppen a közös tanulás, ismerkedés és kommunikáció fontos eseményei. Ilyenkor csak rá kell figyelni, kedves hangon beszélni hozzá, mikor, mit miért csinálunk.
  10. A szoptatás alatt ne legyen a szobában, vagy ahol a szoptatás történik az anya kezében vagy környezetében telefon, ne legyen bekapcsolva TV, videó. A szoptatás alatt ne zavarják meg az anya-gyermek egységet, ha bent is van egy családtag, ő is inkább a háttérben legyen, ha kell valami, vagy ha utána ő büfizteti a babát.
  11. A babával egy szobában ne legyen egyáltalán képernyő, telefon használat.Ha telefonálni kell, akkor babaszobán kívül intézzék, és a babaidő alatt ne legyen telefonozás.  
  12. A fotózást és kép/videó megosztást is meg kell beszélni már a várandósság alatt az anyáról és a babáról készülő képeket illetően. 
  13. A szülőpár az együtt töltött idejüket ne képernyőzéssel terheljék, legyenek minél többet szeretetteljes, egymást támogató, pozitív kapcsolatban. Ehhez alakítsanak ki egymással egyeztetett szokásokat, háziszabályokat és igyekezzenek ezzel az idővel egymást megajándékozni. Az új szerepekben egymást is újra kell tanulni, új helyzetek, új válaszok és érzelmi reakciók lesznek, lehetnek. (Van bőven téma és feladat, amit meg kell, lehet beszélni.)

Szoptatás és a képernyőhasználat összefüggései

A szoptatást támogató szempontok a válaszkész-igény szerinti szoptatás érdekében:

  • Az aktív figyelem, jelenlét: szemkontaktus, anyai hangok, érzelmek kifejezése. Ebben a folyamatban az ingerek egymás felől jönnek, egymás jelzéseire válaszolnak. Ebben az interakcióban nincs helye más ingernek. Sőt, ha vannak ilyenek, ezek megzavarják ezt az egymásba olvadást, teljességet, kötődést. Sőt, ha az anya azokra a külső ingerekre válaszol, nem válaszolhat a szoptatott gyermekre. Itt a megosztott figyelem a baba rovására megy.
  • Érintés kölcsönös tevékenység, testileg is együtt töltött idő: simogatás, érintés, szaglás, szoptatás, ringatás, az érzékszervek jelentősége a figyelem és érzékelés szintjén, érzelmek kifejezése, biztonságos kötődés.
  • Az újszülött, csecsemő a szoptatás előtt az anya hangjára, a testi érintéseire reagál. Aktivizálódik és keresni kezdi az anya mellét. Ha érzi az anyatej illatát, még inkább igyekszik a szopási helyzetre aktívan készen állni.  
  • Az anya segíti őt valamelyik pozícióban mellre tenni, de kettőjük koreográfiája mindig úgy alakul, hogy ők ketten szemkontaktust tudjanak kialakítani, kivéve, ha a baba az anya hasán hason fekve szopik, de ez elég ritka.
  • Az intenzív szemkontaktus, közben a kedves hangú beszéd, simogatás, és a tej szopása, és gyomorba kerülése elkezdi megnyugtatni a babát, amire ő egy idő után szemét lecsukva szopik tovább. Legtöbb baba eleinte ebben el is fárad, és elalszik. Teljesen megnyugszik, a teljesség élményével. 
  • Ha még szopni akar, ilyenkor büfizés után még lehet folytatni, ez egyénfüggő. 

A képernyőhasználat miatt megosztott figyelem hatása a babára: Azt érzi, hogy anya nem csak az enyém, anya nem figyel, nem vigyáz, épp, hogy táplál engem, nincs rám ideje. Meginog, megbomlik az ősbizalom, a harmónia. 

Anyai szempontok, helyzetek, hatások:

  • Az anya azt érzi a megosztott figyelmi állapotban, hogy ha most nem szoptatna, tudna ezzel, vagy azzal beszélgetni, ügyet intézni stb. Amúgy is óhatatlanul szeparálódik a gyermekellátás miatt, a szoptatás idején különösen. 
  • Szüksége van az anyának a pozitív megerősítésre, hogy elég jó anya, ki tudja elégíteni gyermeke szükségleteit. Van, aki még nem dolgozta fel, még nem fogadja el, hogy a szoptatással olyan taktilis (érintési) és érzelmi ingereket kap a babától, ami számára is kellemes élményt, szeretet és elégedettség élményt nyújt. 
  • A digitális eszköz- és képernyő használattal, ha nincs önszabályozása, vagy családi megegyezés, állandó hiányérzetbe csúszhat, hogy miről marad le, mit nem csinál, miről nem értesül, miközben a szülés utáni hormonális újra szabályozás, a babával eltöltött minél több fent leírt élmény fogja őt megerősíteni, hogy képes ellátni, megnyugtatni, szeretettel elárasztani gyermekét, amire ő így megfelelő módon reagál.
  • A szülés utáni depresszió, a szorongás, esetleg súlyosabb mentális állapotok egyik oka lehet a képernyőfüggőség, az anyasági élmények diszharmóniája.
  • A nem megfelelően felkészült, és digitális eszközhasználat szempontjából áthangolt édesanyák önértékelése, elégedettsége magával, anyaságával, a gyermek viselkedésével, a gyermek családon belüli beilleszkedésével alulmarad a várakozásuktól, és ez frusztrálja az anyai viselkedést is, amire a gyermek is kedvezőtlenül reagál, mert erre nincs felkészülve. Ilyenkor a gyermek vagy "kiharcolja magának minden áron az anya figyelmét, erőszakos, követelőző lesz, vagy ellenkező esetben beletörődik, hogy ő úgysem kapja meg, ami neki kellene, beéri a kevesebbel is, frusztrált lesz. 

Nagyon fontos és érzékeny téma a szoptatás és a képernyőhasználat kapcsolódása

A szoptatás nem csak táplálás, hanem kötődési és fejlődési folyamat is. Az anya telefon- vagy képernyőhasználata szoptatás közben több szinten befolyásolhatja az anya-gyermek kapcsolatot:

  1. A kötődésre gyakorolt hatások
  • Kevesebb a szemkontaktus:

A szoptatás alatti szemkontaktus segíti a gyermek érzelmi biztonságának kialakulását és a kötődést. Ha az anya a képernyőt nézi, ez a kapcsolat gyengülhet.

  • Kevesebb nonverbális kommunikáció:

A baba arckifejezéseire, hangadására, testmozgására adott anyai reakciók csökkenhetnek, ami hátráltathatja a baba érzelmi és szociális fejlődését.

  • Kevesebb a verbális kommunikáció az anya részéről a baba felé:

Mivel figyelme fókusza megoszlik, beszédben, hangadásban megnyilvánuló válaszait befolyásolja. Pedig az anya hangja a szopás elején motiválja a szopási kedvet, a szopás megkezdését követően pedig megnyugtatja a csecsemőt.

  • Azonnali válaszkészség csökkenése:

A baba jelzéseit (pl. nyugtalanság, elalvás, szopási ritmus) az anya könnyebben figyelmen kívül hagyhatja, ha a figyelmét a telefon, vagy más képernyőhasználat vonja el.

  1. A szoptatás folyamatára gyakorolt hatások
  • Kevesebb az oxitocin-termelés:

Az oxitocin, amely a tejleadó reflexet és a kötődést is támogatja, a baba szemébe nézésével, érintéssel fokozódik. Ha ezek elmaradnak, a szoptatás nehezebb lehet.

  • Ritmus és hatékonyság zavara:

Az anya könnyebben megszakíthatja a szoptatást értesítések, üzenetek miatt, ami ronthatja a baba nyugodt táplálkozását. A telefon és más képernyőhasználat szoptatás közben elvonhatja az anya figyelmét a babáról.

  • Baba jelzéseinek figyelmen kívül hagyása:

A baba korai telítettségi jelzéseit vagy kényelmetlenségét az anya kevésbé észleli.

  1. A baba fejlődésére gyakorolt következmények
  • Érzelmi biztonság:

A kötődési folyamat sérülhet, ha a baba rendszeresen nem kap elég figyelmet, vagy megoszlik a figyelem a szoptatás alatt.

  • Kommunikáció és nyelvi fejlődés:

A babához intézett szavak, énekek, mosolyok elmaradása lassíthatja a kommunikációs képességek alakulását.

Javaslatok:

  • Szoptatás alatt a baba legyen a figyelem középpontjában: Ilyenkor a legfontosabb a szemkontaktus, a simogatás, a gyengéd beszéd.
  • Ne legyen a szoptatási/szopási helyzetben és térben telefon. Kivételes, rendkívüli várt hívás esetén, ha szükséges a telefon: csak röviden, használjuk, és ne legyen hosszas görgetés vagy videózás.
  • Tudatos jelenlét: A szoptatás legyen közös élmény, ne párhuzamos multitasking.

Összegzés: A képernyő nélkül megvalósuló szoptatás, gyermekgondozási tevékenység és az így kapott élmény és eltöltött idő megtérülő befektetés: ami hosszabb távon erősíti a kötődést, és a baba érzelmi biztonságát is pozitívan befolyásolja, erősíti az anya öntértékelését, anyaszerepben való megfelelését, érzelmi biztonságát, a baba–anya kapcsolat erősítését szolgálja.


Irodalom:

Andrek Andrea: Kis élet-gombócnak képzelem - várandós anyák és apák kötődése a magzathoz Medicína 2025. ISBN: 978 963 226 950 4

Brimdyr, K., Cadwell, K., Stevens, J., & Takahashi, Y. (2018). An implementation algorithm to improve skin‐to‐skin practice in the first hour after birth. Maternal & child nutrition,, 14(2), e12571.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/mcn.12571

Hámori, E.: A kötődéselmélet perspektívái. A klasszikusoktól napjainkig. Animula Budapest 2015.

Field, T.: Touch for socioemotional and physical well being: A review. Developmental Review, 30, 367 383.383. 2010.

Leboyer, F.: A gyöngéd születés T-Twins Kiadó, Budapest 1994.

Louv, R.: Nature Principle, Vitamin N: 500 Ways to Enrich the Health and Happiness of Your Family and Community (Algonquin Books, 2016, 304) https://greatergood.berkeley.edu/article/item/how_to_protect_kids_from_

nature_deficit_disorder 

Narvaez, D.: Neurobiology and the Development of Human Morality – Evolution, Culture and Wishdom Foreword by Allan N. Schore 2014.

Narvaez, D.: Breaking the Cycle - Reclaiming Our Humanity with Our Evolved Nest (Hogyan szerezzük vissza ősi örökségünket) film

https://www.youtube.com/watch?v=d_f4fzzFc8A 

Szántó-Feder, Á.: Aktív Gyerek, Gondolkodó felnőtt Syllabux Könyvkiadó 2016.

ISBN: 978 615 5578 63 2 2016

Várady, E.: A korai tapasztalatok jelentősége - Van e hatásuk a boldog felnőtté válásra

 XXVII. Közösségi Pszichiátriai, Addiktológiai és Mentálhigiénés Konferencián elhangzott előadás 2023. április 25.  

Widström, A. M., Brimdyr, K., Svensson, K., Cadwell, K., & Nissen, E. (2019). Skin‐to‐skin contact the first hour after birth, underlying implications and clinical practice Acta Paediatrica, 108(7), 1192-1204.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/apa.14754

[1] https://www.bethesda.hu/kepernyocsokkento-program/ - letöltve: 2025.07.31.

Nyomtatás

Süti ("Cookie") szabályzat
A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. Oldalaink böngészésével elfogadja ezt. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.